Kvalitet och material

Du som studerande kommer att få arbeta med förstklassiga kvalitetstyger. Hållbarhet och långsiktighet, både i material och produktion, går som en röd tråd genom utbildningen.

Ett skräddarsytt plagg är en investering och då är det viktigt att plagget kan ändras efter kundens varierande figur. Ett plagg i bra kvalitet kan gå i arv, generation efter generation.

Betalar jag som studerande för material?

Genom att vi syr till externa kunder ger dig inte bara en utvecklad kunskap och färdigheter utan håller också ner dina omkostnader kopplade till utbildningen eftersom det är kunden som betalar materialet.

Vi ser till att vårt tyglager alltid är fyllt med fantastiska material som kunderna får välja ifrån. Om du vill sy plagg till dig själv här på skolan så har du fördelaktiga priser på allt material som vi har hemma.

Material av bästa kvalitet

För oss är material av god kvalitet gjorda av djur- och naturfiber. Med naturfiber menar vi bomull, lin, siden och ull. Att få sätta saxen i en kritstrecksrandig ullflanell eller skära ut en kjol i finaste i siden är fantastiskt. Det är att få ett stort förtroende att skapa ett plagg med lång hållbarhet efter kundens önskemål. Uppbyggnaden av plaggen gör vi också med naturmaterial, så som tagel, vattulin, sidenorganza, shetlandsull och olika kvaliteter av bomull.

Ull är som magi, man kan trolla med det! /Josefin, damskräddare

Att som studerande få arbeta i material som håller en hög kvalitet ger en god materialkännedom, ett hållbart och bra resultat. Vi samarbetar och köper material från ledande tyggrossister runtom i Sverige och Europa. Nästan alla plagg är fodrade med viskos eller siden för att ge ett bättre fall och för att plagget ska vara behagligt för kunden att bära då båda materialen andas och känns skönt mot huden.

Att få lära sig att hantera olika tyger är en lyx. Nu vet jag lite mer vilka tyger jag gillar och hur jag ska arbeta med dem. / Sara, herrskräddare

Tygförråd Nordiska Skräddarskolan
Sidentyg Nordiska Skräddarskolan