Christian jobbar med scen och show i Stockholm

Jag kombinerar min ateljéverksamhet med att även jobba backstage på musikal.

Christian Hedenfeldt

Vilka utbildningar har du gått?

Damskrädderi 1999-2000 på Nordiska Skräddarskolan

Komvux påbyggnadsutbildning klänningsskrädderi på st Görans i Stockholm 2000-2001 1,5 år

Vad har utbildningen Skräddare lett dig till?

Efter utbildningen tog det några år innan jag fick in en fot i branschen. Hade olika butiksjobb men slutade aldrig sträva efter mitt mål.

2004 fick jag jobb på en ateljé där jag jobbade i sju år, vi gjorde allt från olika tv jobb, scenshower, melodifestival, bla var vi ateljé för Lets dance och sydde alla kläder dom första sex säsongerna av programmet. Efter sju år på Stefan Wålbergs ateljé var de dax att gå vidare.

Jag började med att frilansa, fick tex ett vik.på Kungliga operans damateljé i 11 månader. Jag har jobbat med After Dark och sytt upp Christer Lindarw design till deras senaste två shower.

Jobbat på H&M’s studio där man syr upp provplagg.

Efter nåt år som frilans kände jag att det var dax att ta ett steg till och jag startade eget företag och hade turen att få tag på ett kontrakt på en lokal. Så nu har jag min alldeles egna ateljé på Söder i Stockholm.

Jobbar fortfarande mycket med scen och show, har sytt en del till Melodifestivalen bla. John Lundvik & the Mamas vinnarbidrag 2019.

Jag kombinerar min ateljéverksamhet med att även jobba backstage på musikal, har vart lite olika roller under åren, ibland påklädare, ibland kostymansvarig. Några musikaler jag jobbat med är: Priscilla-Queen of the desert, Livet är en schlager, Phantomen på operan, Bullets over Broadway, Danny Saucedo show ”NU”och nu succé musikalen Så Som i Himmelen.

Ibland blir det lite väl mycket jobb, när man får in många beställningar i ateljén också, men jag brinner för mitt jobb så det är värt det!

Vilket tips skulle du ge till de som funderar på att söka till skräddarutbildningen?

Det krävs ett stort engagemang och ett oändligt intresse för att jobba i den här branschen. Fortsätt kämpa även om de känns jobbigt ibland.

Var noga med att hålla deadlines och lämna alltid ifrån dig ett bra jobb. Var lyhörd och flexibel. Allt handlar om att din kund är nöjd, på så sätt blir det ringar på vattnet och du blir rekommenderad för nya jobb. I princip kommer alla mina jobb in på rekommendation från andra, så jag vet att det lönar sig!

Jag har nu jobbat heltid inom detta sen 2004 och grunden till det jag gör idag har jag från min skräddarutbildning. Även om det inte blir riktiga skräddar kavajer längre så är det ändå de som jag lärde mig i skolan som ligger i grunden till min kunskap och flexibilitet i yrket.

Christian Hedenfeldt

Intervju - augusti 2021