Linda driver ateljeföreningen Skräddarns Hus i Göteborg

Linda Rubbestad

Vilka utbildningar har du gått?

Jag har gått Direktris 1 år på Tillskärarakademin Göteborg och Damskräddare 2 år + Klänningsskräddare 2 år på Nordiska Skräddarskolan

Vilket tips skulle du ge de som funderar på att söka till utbildningen idag?

På Nordiska Skräddarskolan lärde jag mig hantverket och fick en fantastisk grund att stå på. Nu arbetar jag inom yrket och fortsätter att lära mig nytt varje dag genom möten med kollegor och genom att ta inte bara trygga/lätta uppdrag. Håll ögon och öron öppna! Ta åt dig som en svamp före, under och efter utbildningstiden, ta vara på alla möten med lärare, elever, handledare, branschfolk. När du fått svar på alla dina frågor, ställ några frågor till! Skrädderibranschen är full av utvecklingsvilja och ny kunskap.

Vad har utbildningen Skräddare lett dig till?

Kärnan i mitt yrkesliv är mitt eget företag. Jag tillverkar skräddarsydda plagg och andra textila produkter på uppdrag av både privatpersoner och företag. Jag arrangerar kurser och deltar i externa och interna föredrag och andra event. Vid sidan av mitt företagande tar jag ibland anställning på olika arbetsplatser. Jag har jobbat med scenkostym på både stora och små teatrar i Sverige. Ett par år jobbade jag som lärare i skrädderi på Tillskärarakademin.

Jag har 9 års erfarenhet av arbete på ändringsskrädderier, vilket gav en rejäl boost till mitt sy-tempo. Sedan 2015 driver jag ateljeföreningen Skräddarns Hus i centrala Göteborg.

Skräddarns Hus

Skräddarnas Hus i Göteborg

Skräddarns Hus är en etablerad och centralt belägen kreativ studio i Göteborg där flera skräddare arbetar under samma tak.

Kika in på Facebook Länk till annan webbplats. och Instagram Länk till annan webbplats. för bilder och nyheter.

Publicerad: