Så söker du

Ansökningsperioden är 1 februari-15 april för de utbildningar som startar på hösten.

Har du hittat en utbildning som du vill söka? Här hittar du information om hur du går till väga och vad ansökan ska innehålla.

Ansökan

Klicka in på ansökan på den utbildning som du vill söka. Till utbildningssida Öppnas i nytt fönster..

Registrera konto

Om du inte redan har ett konto på yh-antagning.se så registerar du dig där. Kontrollera att du skriver rätt e-post och telefon nr.

Välj vilken ort

På flera av våra utbildningar samverkar vi med andra anordnare. Var noga att du väljer vilken ort du vill studera från.

Bifoga betyg/intyg

Förbered så att du kan bifoga betyg/intyg eller andra handlingar redan innan du gör din ansökan. Du kan komplettera efter att du har skickat in ansökan.

Skicka in ansökan!

För att din ansökan ska vara komplett och vi ska kunna bedöma dig som behörig, behöver du skicka in betyg och övriga underlag som just din utbildning kräver. I yh-antagning.se står tydligt vilka underlag som krävs. Om du inte har alla underlag tillgängliga kan du välja alternativet ”komplettera senare”. På respektive utbildningssida hittar du vilka behörigheter du behöver ha för att söka.

Betygsdokumentet ska vara en kopia på ditt betyg från gymnasium, folkhögskola eller vuxenutbildning. Det går också bra att bifoga ett utdrag ur antagning.se där dina personuppgifter framgår. Du kan alltid kontakta din skola för att få tag på betygen om du inte har tillgång till dem.

Du som har utländska betyg behöver få dem översatta och bedömda av Universitets- och Högskolerådet (UHR). Var ute i god tid! Så här gör du för att översätta dina betyg. Länk till annan webbplats.

När bedömningen är klar laddar du upp underlagen i din ansökan på yh-antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vissa utbildningar har arbetslivserfarenhet som behörighetskrav och du behöver då bifoga ett arbetsintyg i din ansökan. Intyget ska innehålla:​

• Start- och slutdatum för din anställning. Om det är en pågående anställning ska detta framgå.​
  • Omfattning (angivet i procent eller antal timmar/vecka).​
  • Din titel och/eller arbetsuppgifter.​
  • Företagets namn och logotype​
  • Arbetsgivarens signatur ​

Observera att anställningsbevis inte räcker för att styrka arbetslivserfarenhet!​

Urval & antagning

Vill du veta mer om antagningsgprocess och urval?

Vill du veta om du har rätt behörighet för att kunna söka en utbildning?