Samhällskunskap Orienteringskurs

Studieform: Kvällstid

Kostnadsfri CSN-berättigad

Hitta snabbt

Kursen är en förberedande orienteringskurs i SO-ämnen (historia, samhällskunskap, geografi och religion) för dig som inte har gått i svensk grundskola. Kursen är även användbar för dig som har gått i svensk grundskola, men inte har studerat på många år. Kursen kan läsas som en förberedelse inför gymnasiekurserna eller parallellt med dem för att öka förståelsen för SO-ämnena.

I gymnasiekurserna historia, samhällskunskap och religion som vi erbjuder som enstaka kurser är tempot snabbare och kräver en del grundläggande förkunskaper om Sverige och världen. Denna kurs är inriktad på att ge dig sådana förkunskaper och underlätta dina gymnasiestudier inom SO-området.

Innehåll och upplägg

SO-ämnen (historia, samhällskunskap, geografi och religion) är ämnen som är rätt lika varandra och ämnen som i hög grad bygger på studerande av fakta och diskussion.

Exempel på kursinnehåll:

• Samhällskunskap: aktuella nyhetshändelser och hur Sverige fungerar
  • Geografi: kartor, länder, städer och sevärdheter
  • Historia: historiska epoker, händelser och personer
  • Religion: grundläggande kunskap om världsreligionerna och livsåskådningsfrågor

Arbetssätt

• Schemalagda lektioner dagtid och kvällstid med föreläsningar
  • Gruppövningar och gruppdiskussioner
  • Praktiska övningar
  • Handledning

På kursen ges intyg, ej betyg.

Skolverket

Här kan du läsa mer om ämnes- och kursplaner samt kunskapskrav på gymnasial nivå.

Längd: 10 veckor

Utbildningstid: 2024-02-26 - 2024-05-31